Poprzednia

ⓘ TVN24




TVN24
                                     

ⓘ TVN24

TVN24 – pierwsza polska telewizja informacyjna, nadająca program przez całą dobę.

W TVN24 zatrudnionych jest ponad 200 osób. Siedziba stacji mieści się w Warszawie, przy ulicy Wiertniczej 166.

                                     

1. Historia

TVN24 powstała 9 sierpnia 2001 jako pierwszy kanał tematyczny Grupy TVN. Jej prezesem został Maciej Sojka, dyrektorem programowym Adam Pieczyński, a szefem zespołu wydawców Grzegorz Miecugow.

Pierwszy okres działalności TVN24 naznaczony był ogromnymi trudnościami w dotarciu do odbiorców. Negocjacje z reprezentantami największych sieci telewizji kablowej przeciągały się – zdaniem drugiej strony – przez zbyt wygórowane warunki finansowe stawiane przez TVN24.

Pierwszy przełom nastąpił 11 września 2001. TVN24 jako pierwsza polska stacja podała informacje o zamachach w Nowym Jorku i Waszyngtonie i rozpoczęła relacjonowanie na żywo wydarzeń w USA. Relacja ta stała się punktem zwrotnym w historii TVN24, na kilka godzin TVN zawiesił emisję normalnego programu i zamiast tego udostępnił swoją antenę dziennikarzom TVN24. Po raz pierwszy program TVN24 dotarł do tak licznych odbiorców. Dzięki tej promocji, a także stopniowemu finalizowaniu umów z operatorami kablowymi – TVN24 wkrótce osiągnął 1% udziałów w rynku. W lipcu 2007 roku oglądalność TVN24 wynosiła średnio około 3.93% i jeszcze bardziej wzrasta w trakcie transmisji istotnych wydarzeń. 7 czerwca 2009 r. TVN24 jako pierwsza telewizja w Polsce wykorzystała funkcję wideoportacji podczas połączenia z reporterem. W trakcie wieczoru wyborczego po wyborach do Parlamentu Europejskiego w wirtualnym studiu pojawiła się reporterka Inga Rosińska, która w tym czasie przebywała w Brukseli.

5 lipca 2006 TVN24 ogłosiła fuzję z TVN. Komunikat głosił, że "połączenie obu spółek jest realizacją średnio i długoterminowej strategii Grupy TVN w zakresie produkcji i nadawania programów tematycznych”. Od marca 2009 stacja korzysta z wirtualnego studia 3D. Zadebiutowało ono w nieistniejącym już Skanerze politycznym. Obecnie wykorzystywane jest w większości programów stacji.

Od 2 marca 2009 kanał nadaje w formacie 16:9 oraz z lepszą jakością obrazu. 4 marca 2009 włączono tryb safe area. Powodem tych zmian było niedostosowanie niektórych sieci kablowych oraz starych dekoderów Cyfry+, które nie posiadały funkcji letterbox, zapobiegającej "obcinaniu” boków w formacie 4:3. Od 16 marca 2009 kanał powrócił częściowo do grafiki i kadrowania w formacie 16:9 bez safe area. Pasek na dole zmieniono z tickera przewijanego w pionie na przewijany w poziomie, a pasek górny z pilnymi informacjami na ticker przewijany w pionie.

W związku z reorganizacją stacji TVN, w skład TVN24 wcielono także krakowski ośrodek TVN, funkcjonujący dawniej jako Telewizja Wisła i TVN Południe. Do zespołu dołączyli niektórzy dziennikarze nieistniejącej już stacji TVN Warszawa. Stało się tak, ponieważ 25 marca 2011 zaprzestano nadawania programów na żywo, a w maju tego roku kanał przestał nadawać.

11 listopada 2011 roku w czasie zamieszek podczas Marszu Niepodległości na placu Na Rozdrożu w Warszawie nieznani sprawcy podpalili wóz transmisyjny TVN24 i samochód osobowy TVN Meteo.

1 lipca 2019 został wyłączony satelitarny przekaz w jakości SD.

                                     

2. TVN24 obecnie

Na antenie TVN24 serwisy informacyjne pojawiają się co pół godziny; w pozostałym czasie nadawane są programy publicystyczne, reportaże, magazyny i wywiady. Przez cały czas nadawania programu na dole ekranu wyświetlany jest ticker pasek informacyjny z najważniejszymi informacjami dnia. TVN24 tworzy ok. 5-minutowe serwisy informacyjne dla programu Dzień Dobry TVN.

TVN24 wykorzystuje dwa śmigłowce należące do prywatnego operatoraSky Poland. Robinson Raven R44 zn. rej. SP-SKY, który został pierwotnie nazwany "Błękitny 24”, zadebiutował 28 sierpnia 2007 w programie Traffic. Jest on wyposażony w pięć kamer i przystosowany do nadawania sygnału na żywo. 11 czerwca 2009, w Poranku TVN24 wyemitowano na antenie przekaz z nowego śmigłowca reporterskiego Robinson R44 Raven II Newscopter HD zn. rej. SP-TVN. Obecnie w przekazach używa się dla nich nazw "Błękitny 24-1” i "Błękitny 24-2”. Oba śmigłowce są czarterowane i nie są własnością stacji. Agencja TVN pośredniczy w ich czarterze innym podmiotom.

Od grudnia 2019 roku stację nadzoruje Michał Samul.

                                     

2.1. TVN24 obecnie TVN24 HD

30 listopada 2012 roku została uruchomiona wersja kanału w wysokiej rozdzielczości – TVN24 HD. Stacja była retransmisją oryginalnego kanału TVN24 w czasie rzeczywistym w rozdzielczości 1080i lecz od 1 lipca 2019 TVN24 nie nadaje wersji SD stacji.

                                     

2.2. TVN24 obecnie TVN24.pl

19 marca 2007 uruchomiono portal informacyjny TVN24.pl. Portal oferuje relacje i krótkie filmy wideo oraz szczegółowe informacje o wydarzeniach w Polsce, za granicą, o rynkach biznesowych, prognozie pogody, sporcie czy ciekawostkach.

                                     

3. Studio TVN24

6 września 2004 TVN24 uruchomiło wspólne z programem TVN Fakty studio zaprojektowane przez firmę BDI. Jego koszt wyniósł ponad 5 mln euro.

Na środku studia znajduje się obrotowy stół prezenterski, dzięki czemu na antenie TVN24 można zobaczyć dziesiątki różnych ujęć. Na ścianach powieszono ekrany plazmowe, na jednej z nich umieszczony jest duży ekran tylnoprojekcyjny. W studiu mieści się 100 stanowisk pracy dziennikarzy oraz nowoczesna reżyserka. W newsroomie znajdują się również bezszelestnie sunące kamery, w tym jedna z najnowocześniejszych na świecie. Nie wymagają one pracy operatorów kamer.

W 2007 wprowadzono w studiu więcej białych elementów współgrających z nową oprawą graficzną, min.: białe kolumny w newsroomie, podświetlenie ściany z ekranami TV. Przebudowano także nieco stół prezenterski oraz odświeżono pozostałe elementy newsroomu.

W 2009 ponownie przebudowano stół prezenterski. Zmiana jest związana z metamorfozą Poranka TVN24.

Od 20 maja 2012 roku TVN24 i Fakty TVN nadawane były wyłącznie ze studia wirtualnego oraz zaimprowizowanego newsroomu w holu głównym ze względu na remont głównego studia, który zakończył się 2 października 2012. W środę 3 października 2012 w 15. rocznicę pierwszej emisji Faktów oddano do użytku nowe studio. Początkowo jednak z niego nadawane były Fakty, Fakty po południu, Fakty po Faktach oraz programy specjalne. Na co dzień, studio ruszyło dopiero 10 października 2012 i od tego dnia TVN24 z niego korzysta.



                                     

4. Oddziały lokalne

Rozlokowane w polskich miastach ośrodki lokalne TVN24, pozwalają bezpośrednio i natychmiast przekazywać najistotniejsze wydarzenia z regionów. Dziennikarze TVN24 relacjonują zarówno z regionalnego studia charakterystyczne okno i w tle widok na miasto, jak i z terenu, dzięki wozom reporterskim wykorzystującym łącza satelitarne, ale przede wszystkim światłowodom, które łączą warszawskie studio TVN24 z ośrodkami regionalnymi. Stacja posiada także pięć biur zagranicznych.

Regionalne oddziały TVN24 mieszczą się w:

  • Toruniu
  • Wrocławiu
  • Szczecinie
  • Gdańsku
  • Łodzi
  • Poznaniu
  • Katowicach
  • Białymstoku
  • Krakowie

Biura zagraniczne TVN24 International mieściły się w:

  • Niemcy
                                     

5. Krytyka

16 lipca 2008 roku Prawo i Sprawiedliwość rozpoczęło bojkot stacji. Ówczesny szef klubu PiS – Przemysław Gosiewski oznajmił, iż "Posłowie PiS nie będą brali udziału w programach informacyjnych TVN i TVN24, bo widzimy brak obiektywizmu dziennikarskiego i w tej sprawie nie możemy godzić się na tego typu praktyki”. W odpowiedzi na te słowa rzecznik TVN24 Karol Smoląg oznajmił, iż programy informacyjne stacji TVN24 i TVN pozostaną otwarte dla członków PiS-u. 14 stycznia 2009 komitet polityczny PiS-u zdecydował o zawieszeniu bojkotu. W tym dniu, w programie stacji TVN24 wzięła udział Grażyna Gęsicka.

Manifestację pod siedzibą telewizji zorganizował Janusz Palikot. Powodem tego był brak zaproszenia dla członków jego partii do cyklu debat przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku. Pomimo braku zmiany decyzji sam lider ugrupowania często pokazywał się w tej stacji.

TVN24 jest bardzo często krytykowana przez polityków Prawa i Sprawiedliwości oraz konserwatywnych dziennikarzy i publicystów, którzy zarzucają stacji stronniczość, manipulację oraz sprzyjanie politykom i działaczom Platformy Obywatelskiej, Polskiego Stronnictwa Ludowego, Nowoczesnej oraz Komitetu Obrony Demokracji. W 2015 roku ówczesny kandydat wyborach na prezydenta Polski i założyciel oraz lider ruchu Kukiz’15 Paweł Kukiz zarzucił TVN24 uprawianie propagandy. 20 stycznia 2018 roku politycy Ruchu Narodowego zarzucili tendencyjność materiału telewizyjnego przygotowanego na temat stowarzyszenia "Duma i Nowoczesność” przez program "Superwizjer” nadawany na antenie TVN24.

Użytkownicy również szukali:

tvn24 fakty,

...
...
...